Vossolaksen
- Vi lar oss ikke true av noen og mener alle fortjener å se den versjonen av «Lars og Lars» som programskaperne mente var riktig, sier leder for Greenpeace i Norge Truls Gulowsen. Fiskeprogrammene til Lars Lenth og Lars Nilssen har lenge vært populære programmer på tv, og senest på VGTV. Men episoden av «Fjordmenn» som tok for seg Vosso-vassdraget og den totale utryddelsen av villaksen i elva ble for sterk kost for oppdrettsselskapet Marine Harvest. Problemet var bruken av Marine Harvests reklamefilm for asiatiske lakse-kunder. I reklamefilmen blir Vosso-elva fremstilt som en naturskjønn perle full av laks som Marine Harvest har hentet arvematerialet til laksestammen sin fra. I virkeligheten har Vosso vært tom for laks siden 90-tallet da lakselus fra oppdrettsnæringen bidro til å utradere villaksstammen. Nilssen og Lenth påpeker den utrolige frekkheten i denne reklamefilmen i sin reportasje, men Marine Harvest klaget til VG på at reklamefilmen deres var brukt i programmet uten lov, såkalt brudd på sitatretten. -Det var svakt av VG å legge seg flate for Marine Harvest i denne saken. Hvis noen prøver å hindre at reklamefilmen deres blir vist frem så er det fordi de har dårlig samvittighet for budskapet i den, sier Gulowsen.